פרסום בפייסבוק לעומת פרסום בגוגל: מה עדיף?
עד לפני שנים לא רבות, עסק שרצה לפרסם את עצמו, את שירותיו ואת מוצריו, היה נוהג לפנות אל אחד מערוצי המדיה הפרסומיים המסורתיים: מפרסם מודעה בעיתון, שוכר שטח פרסום על גבי שלט חוצות ברחוב, מפיק תשדיר רדיו או פרסומת טלוויזיה וכן הלאה. אלא שהתפתחות רשת האינטרנט ובעקבותיה הזינוק האדיר ביכולות של מפרסם לפלח ולשווק לקהלים ממוקדים תוך שימוש יעיל בתקציב ואופטימיזציה של התהליך הפרסומי כולו, הביאו להתפתחותם של מספר אפיקים חדשים, בהם פרסום בפייסבוק ופרסום בגוגל.
בעלי עסקים רבים שואלים את עצמם איפה כדאי יותר לפרסם, הן מבחינת שימוש יעיל בתקציב הפרסום והן מבחינת התוצאות הרצויות: האם במנוע החיפוש הפופולרי בעולם, גוגל, או ברשת החברתית הגדולה ביותר, פייסבוק? שתי הדרכים נחשבות זולות ומהירות, שתיהן מאפשרות למקד את מאמצי הפרסום ולפלח את קהל היעד באופן אופטימלי – אולם לא כל קמפיין פרסום בגוגל מתאים לשמש גם כקמפיין פרסום בפייסבוק, ולהיפך. כל אפיק פרסום כזה תלוי מאוד באופי העסק ובסוג המוצרים או השירותים שהוא מציע, ולכן יש טעם לדון על ההבדלים והיתרונות של כל אפיק.
פרסום בגוגל
רובנו משתמשים בגוגל על בסיס יומיומי, ולכן סביר להניח שאנחנו נתקלים במודעות בגוגל מדי יום. לאחר שהקלדנו מספר מילים בשורת החיפוש של גוגל, אנו מקבלים רשימת תוצאות שמורכבת משני חלקים: האחד הוא תוצאות החיפוש האורגניות, והשני הוא מודעות ממומנות. הדרך לשפר את הדירוג של אתר עסקי בתוצאות החיפוש האורגניות מכונה קידום אתרים, ומורכבת מסדרת פעולות שמתבצעות מאחורי ולפני הקלעים על מנת לאותת לגוגל שמדובר באתר רלוונטי לחיפוש – אולם קמפיין פרסום בגוגל מתייחס למודעות הממומנות. הן מופיעות מעל, מתחת או לצד תוצאות החיפוש האורגניות (ללא קשר למיקומו של האתר באופן אורגני בתוצאות החיפוש), ומיועדות ללקוחות שחיפשו מידע אודות שירות או מוצר, כגון חנות פרחים ברמת גן או מנעולן בבאר שבע.
הואיל וגולש שנחשף למודעות הממומנות הוא כזה שחיפש את המידע באופן אקטיבי, הן למעשה מאוד רלוונטיות לחיפוש שהוא ביצע ולכן קיים סיכוי גבוה שהוא יקליק עליהן. לפיכך, פרסום בגוגל מתאים במיוחד לעסקים, למוצרים או לשירותים שהגולשים נוטים לחפש מידע אודותיהם.
פרסום בפייסבוק
לעומת הפרסום בגוגל, פרסום בפייסבוק מתאים יותר לגולשים שלא חיפשו מידע אודות השירות או המוצר, ועם זאת עדיין עשויים להתעניין בהם. זאת משום שבעת הגלישה בפייסבוק מצטבר מידע אודות הגולש ותחומי העניין שלו (על פי העמודים שהוא עוקב אחריהם, הקבוצות שהוא חבר בהן, הפוסטים שהוא מקליק עליהם "לייק" וכדומה), כך שהמודעה עשויה ללכוד את תשומת ליבו לא משום שהוא חיפש אותה באופן יזום אלא משום שהיא מתאימה לאישיות ולאופי שלו.
הבעייתיות בפרסום בפייסבוק היא כאשר קיים קושי לבצע פילוח של קהל היעד באופן מדויק. אדם יכול להתעניין באופן כללי בחופשות בחו"ל או בגמילה מעישון (ואז הוא עשוי לראות למשל מודעות פרסומיות בפייסבוק אודות חבילות נופש או סדנאות גמילה, בהתאמה), אולם אם הוא זקוק כאן ועכשיו לטכנאי עבור מדיח כלים או למנעולן שיפרוץ עבורו את דלת הבית – סביר להניח שהוא יפנה לגוגל.
אז מה עדיף, פרסום בגוגל או בפייסבוק?
התשובה, כמו תמיד, תלויה בשלל גורמים; אולם באופן כללי ניתן לומר שנדרשת חשיבה מעמיקה אודות העסק ואופיו המוצרים או השירותים שהוא מציע. חשיבה זו נדרשת על מנת למנוע מבזבוז של תקציב פרסום על קהל יעד לא רלוונטי, ולמקד את מאמצי הפרסום ככל האפשר בגולשים שיש סיכוי להמיר אותם ללקוחות.