כיצד הנגשת אתרים עולה בקנה אחד עם קידום אתרים?
אחת מהמטרות העיקריות של הנגשת אתרים ברשת היא ליצור אתרים נוחים יותר לקריאה המחולקים בצורה ברורה על ידי כותרות, קישורים, טפסים עם תוויות מתאימות וכך הלאה. דרישה זו עולה בקנה אחד עם הרצון של גוגל בשנים האחרונות להציג במקום בולט בתוצאות החיפוש אתרים נוחים ושימושים יותר, ולא רק כאלו שהתוכן שלהם מתאים בצורה הטובה ביותר לשאילתה אותה הקיש המשתמש.
לא חייבים להיות מומחה נגישות או מומחה קידום אתרים על מנת ליישם את כל ההמלצות הבאות, אבל בהחלט כדאי להבין את הבסיס וההגיון שעומד מאחורי זה.
מהן הנקודות העיקריות שיש להקפיד עליהן כאשר רוצים לקדם אתרים נגישים?
כותרות
מבחינת כותרות, בכל דף אמורה להיות כותרת ראשית אחת ומספר כותרות משניות. גוגל יודע לזהות את הכותרות האלו ולהסיק באמצעותן באיזה נושא עוסק הדף. לכן, הכותרות האלו חייבות להיות ברורות הן לגולשים והן למנועי החיפוש. למשל, "דחיפה" של יותר מדי ביטויים שמיועדים לגוגל (ביטויים שעליהם אנחנו רוצים להתברג גבוה בתוצאות החיפוש) היא לא טובה לגולשים ועלולה גם להיחשב לטקטיקה לא כשרה בעיני גוגל.
קישורים
ממש כמו הכותרות, גם כאשר גולש קורא את הקישורים השונים בדף, הוא חייב להבין במה בדיוק עוסק הדף אליו יפנה הקישור. מסיבה זאת, חייבים להקפיד על תיאורים מתאימים לכל קישור : לא ליצור תיאורים מפולפלים מדי מצד אחד, אבל גם לא להפוך אותם לסתמיים מצד שני. תיאור הקישור עוזר למנועי החיפוש להבין במה עוסק הדף המקושר ולכן עשויה להיות לו השפעה על הדירוג של אותו הדף בנוגע לביטויים מסוימים.
מסיבה זו, עלינו להקפיד לא רק על הקישורים היוצאים מהדף שלנו, אלא גם על התיאור של הקישורים שנכנסים לכל אחד מהדפים שלנו, כולל קישורים פנימיים שמובילים מדף אחד למשנהו בתור האתר. בנוסף, מומלץ לא ליצור יותר מדי קישורים באותו דף, גם על מנת לא ליצור עומס גדול מדי על הגולשים בעלי המוגבלויות וגם על מנת לדאוג לכך שרק הדפים שהכי חשובים לנו יקבלו "קרדיט" ולא נקשר לדפים באיכות נמוכה.
תמלול
אחד האספקטים החשובים ביותר לנגישות האתר היא יצירת גרסה טקסטואלית (תמלול) לקטעי וידאו ואודיו על מנת שגם מי שיש לו מגבלות בשמיעה יוכל ליהנות מהם. מבחינת קידום אתרים מדובר ביתרון גדול מאוד מהסיבה הפשוטה שגוגל לא יכול עדיין לזהות דיבור אנושי בצורה מדויקת מספיק על מנת לנתח באמצעותו את הדף, בטח ובטח שלא בעברית.
כתוצאה מכך, אתרים שיש בהם תמלול מתחת לסרטונים או קבצי אודיו מרוויחים מכך משום שגוגל יכול לנתח את התוכן המלא של הדף ולא להסתמך רק על תיאור קצר. הדבר נכון במיוחד לעמודים שכוללים אך ורק את הסרטון, ובכלל, מומלץ להציג בכל דף רק סרטון אחד.
ניתן כמובן להוסיף גם כתוביות כשכבה נוספת בנגן (לא מוטמעות בתור הווידאו עצמו), אך לא ברור כרגע אם גוגל תמיד קורא אותן (במיוחד אם הן מופיעות בנגנים מחוץ ליו-טיוב).
טיפול בתמונות
טיפול בתמונות דומה מעט לתמלול, אך הוא בהיקף קטן יותר. לדוגמה, אם יש לנו תמונה של כלב מגזע מסוים, הטקסט הנלווה עשוי להיות "כלב לברדור בצבע לבן" התיאור של התמונה נמצא בתג HTML הנלווה אליה כך שקורא המסך יוכל לזהות ולקרוא אותו למשתמש.
בכל הנוגע לקידום אתרים, רצוי לשמור על תיאור קצר של כמה מילים לכל היותר, אך בהחלט אפשר להשתמש במילים עליהם אנחנו רוצים להיות מדורגים בגוגל (לדוגמה – "כלב לברדור").
פירורי לחם
פירורי לחם מתארים את המסלול שהגולש עבר עד שהגיע לדף הנוכחי. למשל, אם יש לנו אתר שעוסק בבתי מלון, פירור הלחם יכול להיות "דף הבית -> מלונות בצפון -> מלונות חמישה כוכבים". פירורי הלחם מופיעים לרוב בראש הדף, אך אם מגדירים אותם נכון, הם יכולים להופיע גם מתחת לתיאור הדף בגוגל ולעזור לו להציג את העמוד הרלוונטי ביותר מתוך האתר. הדבר חשוב במיוחד אם על האלגוריתם שלו להציג שני דפים מאותו האתר (המספר המקסימלי) ולקבוע אילו מהם יופיע ראשון.
מבנה ברור של הדף
מבנה ברור של הדף כולל בין היתר חלוקה נכונה של התפריטים הפנימיים, חלוקת הטקסט לפסקאות והימנעות ממיקום טקסטים חשובים בחלקים לא מתאימים שלו (למשל, בחלק התחתון – הפוטר). ככל שהדף בנוי בצורה טובה יותר, כך הוא מקל על הגולשים להתמצא בו, אבל גם מאותת לגוגל שמדובר בדף באיכות טובה במיוחד ולכן כדאי להציג אותו במקום גבוה.
בנוסף, חשוב מאוד לשמור על עקביות בין העמודים ולא ליצור עמודים בהם תבנית הניווט "מתפרקת", גם אם מדובר בעמודי תודה לאחר משלוח טופס וכו'.
התאמה לנייד
הנגשת אתרים ברשת האינטרנט "המסורתית" היא לא אחת משימה מאתגרת, אך היא הופכת להיות מאתגרת פי כמה וכמה כאשר רוצים ליצור גרסה המותאמת לניידים בהם יש לוותר על אלמנטים מסוימים בשל גודל המסך הקטן יותר. בגוגל מודעים לכך ובקרוב הם אף הולכים להתחשב במידת ההתאמה של האתר לנייד על מנת לקבוע את הדירוג שלו גם בחיפוש המתבצע ממחשבים אישים (עיקרון הנקרא Mobile First). למרבה המזל, לגוגל יש מספר כלים שבוחנים את מידת ההתאמה של האתר לנייד ומחזירים ניתוח טכני לאחר מספר שניות (אין צורך לפתוח חשבון גוגל על מנת להשתמש בכלי…).
לסיכום, יש לציין שאלו דרישות הבסיס המספיקות לגוגל, ובהחלט ייתכן שאם רוצים שהאתר יעמוד בתקני נגישות מחמירים יותר (AA ו – AAA), הדרישות עלולות להיות מחמירות יותר.